Този сайт използва "бисквитки" единствено за да се създаде сесия за ползването му!
С използването на този сайт вие се съгласявате с употребата на "бисквитки"!   Разбрах
Православни
будители
„Не в силата е Бог, а в правдата!“; „ору́жием обы́дет тя и́стина Его́“ (Пс.90:4) „и́стиною Твое́ю потреби́ их“ (Пс.53:7). Целта ни е да помогнем за пробуждането на заспалия Български Християнски Дух, който е подтиснат от лъжеправославното еретическо духовенство, революционерите масони, фашистите, комунистите, либералите, глобалистите и всякакви други партии, разделили народа и слугуващи на юдеите. Един Бог, Една Вяра, един православен цар, единен народ, единна България! Съ нами Богъ!   Верую
Октомври ∇ 2024 ∇
  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н
  • 30
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 1
  • 2
  • 3
Днес 8 октомври е 25 септември 2024 по църковния календар
Кръст

Св. преподобна Ефросиния Александрийска. Св. преподобномъченик Пафнутий Египтянин и 546 мчци с него Прочетете повече ТУК!


1207г. е убит Цар Калоян - освободителят на Варна Прочетете повече ТУК!

Разпечатване на календара
Търсене в сайта: Търсене на дата в календара:
Лесно четене или печат 24.05.2018 г. / 22:57:51 
Вяра
ИЗОБЛИЧЕНИЕ НА ИСЛЯМА, ЮДАИЗМА И НА ИКОНОБОРСТВОТО (СЪВРЕМЕННОТО ПРОТЕСТАНТСТВО) ОТ СВЕТИ КИРИЛ ФИЛОСОФ СЛАВЯНОБЪЛГАРСКИ
imageСвв. Кирил и Методий равноапостолни, учители Славянобългарски. Фрагмент от стенопис в манастира Сливница, област Македония, XVII в.

„- Щом като Бог е заповядал на Моисея “Не си прави никакво подобие”, защо вие правите такива подобия и им се кланяте?

На това философът отговори:

- Ако Бог беше рекъл “не прави никакво подобие”, ти би бил прав; но Той е рекъл: “не прави всякакво подобие”, тоест “не прави недостойно подобие.

Като не можа да отговори на това, старецът млъкна посрамен...

КРАТКО ИЗОБЛИЧЕНИЕ НА ИСЛЯМА ОТ СВЕТИ КИРИЛ:

Като седнаха на обяд, агаряните - мъдри и книжовни люде, изучени добре в геометрията, в астрономията и в другите науки, - за да изпитат Константина, запитаха го, думайки:

- Виждаш ли, философе, удивително чудо: откак Мохамед ни донесе благовестие от бога и обърна във вярата много народ, всички ние спазваме закона, без да престъпваме нищо; а вие, които държите Христовия закон, го спазвате и изпълнявате един тъй, друг иначе - комуто както е угодно...

- Мохамед всъщност не ви е заповядал нищо: щом като не е обуздал гнева ви и похотта ви, а ги е разпуснал, в каква ли пропаст ще ви хвърли? Нека разумните да разберат! А Христос не постъпва така: Той вдига отдолу нагоре онова, което е тежко, и поучава хората чрез вяра и Божии добродетели. Бидейки Творец на всичко, Той е създал човека между ангелите и животните, като със словото и разума го е отличил от животните, а с гнева и похотите - от ангелите. И който към която страна клони, към нея се и приобщава: или към висшите (тоест към ангелите), или към низшите (животните).

Отново го попитаха:

- Щом като има един Бог, как вие Го славите в три Божества? Кажи, ако знаеш. Защото вие именувате Отец, Син и Свети Дух. Щом е тъй, дайте му тогава и жена, та да се разплодят от Него много богове.

На това философът отговори:

- Не говорете такива безсрамни хули. Ние добре сме научени от пророците и от църковните отци и учители да славим Светата Троица: Отец, Слово и Дух - три Лица в едно същество. Словото се въплъти в Девица и се роди заради нашето спасение, както свидетелства и вашият пророк Мохамед, който пише така: “Пратихме нашия дух при дева, като пожелахме тя да роди”. Ето, аз от него ви давам обяснение за Света Троица.

Сразени от тези думи, те обърнаха разговора на друга страна...

Тогава те му показаха всичкото си богатство - къщи, украсени със злато и сребро, със скъпоценни камъни и бисер, казвайки:

- Гледай, философе, дивно чудо: виж колко е голяма силата и колко е несметно богатството на халифа, господаря на сарацините!

А той им отговори:

- То не е чудно; трябва да се въздаде хвала на Бога, Който е сътворил всичко това и го е дал за радост на хората. Всичко е Негово, а не на другиго.

Най-сетне те отново изпаднаха в своята злоба и му дадоха да пие отрова. Но всемилостивият Бог, Който е рекъл: “Даже и ако изпиете нещо смъртоносно, няма да ви навреди”, го запази невредим от тази гибелна отрова и го върна здрав в отечеството му...

Каганът му отговори:

- За всичко говорим еднакво, но различно мислим само по това: вие славите Троица, а ние само един Бог, придържайки се о Писанието.

Философът отговори:

- Писанието проповядва и Слово, и Дух. Ако някой ти оказва почит, но не почита твоето слово и твоя дух, а пък друг почита и трите - и тебе, и словото ти, и духа ти, кой от двамата те почита повече?

- Който почита и трите - рече каганът.

Тогава философът отговори:

- Затова ние постъпваме по-добре, като доказваме това с примери, вслушвайки се в пророците. Защото Исаия е рекъл: Чуй Ме, Иакове и Израилю, Когото Аз съм призовал: Аз съм първият. Аз съм во веки; и сега Ме проводи Господ и Неговият Дух.

КРАТКО ИЗОБЛИЧЕНИЕ НА ИУДАИЗМА (И ПРОИЗЛЕЗЛИЯ ОТ НЕГО ПРОТЕСТАНТИЗЪМ, КОЙТО СЪЩО ХУЛИ СВЕТА БОГОРОДИЦА) ОТ СВЕТИ КИРИЛ:

Иудеите, които стояха наоколо, му рекоха:

- Кажи ни как може женски пол да вмести в утробата си Бога, Когото не може да погледне, а камо ли да роди?..

Тогава философът ги запита:

- От всички видими твари кое е най-достойно?

Отговориха му:

- Човекът; защото той е създаден по образ и подобие Божие.

А философът им рече:

- Не са ли тогава безумни ония, които казват, че Бог не може да се вмести в човека? Та нали Той се вмести и в къпина, и в облак, и в буря, и в дим, когато се явяваше на Моисея и на Иова? Как можеш, когато един е болен, да лекуваш другиго? И човешкият род, който е изпаднал в тление, от кого другиго би получил обновление, ако не от самия свой Творец? Кажете ми: Ако лекарят иска да постави пластир на някой болен, на дърво и на камък ли ще го постави? И ще направи ли по тоя начин болния човек здрав? А защо Моисей, подбуден от Светия Дух, рече в молитвата си, простирайки ръце към Бога: “Не ни се явявай вече, милосърдни Господи, в каменен гръм и в тръбен глас, но се всели в нашите утроби и отнеми нашите грехове!” Така казва Акила...

Иудеите му отговориха:

- Така приемаме и ние, че законът се нарича и завет; но всички ония, които се придържаха към Моисеевия закон, все угодиха на Бога. Тъй че и ние, придържайки се към него, се надяваме да бъде тъй. А вие, като въздигате друг закон, потъпквате Божия закон.

Философът им рече:

- Ние постъпваме добре. Ако Авраам не беше възприел обрезанието, а беше се придържал към първия, Ноевия закон, не би се нарекъл Божий приятел. Също по-късно и Моисей, след като написа своя закон, не се придържаше вече към предишния закон. Та и ние също постъпваме по техния пример: като получихме от Бога закон, спазваме го, та да пребъдва твърдо Божията заповед. Защото, когато Бог даде на Ноя закон, не му каза, че по-късно ще даде друг, а му каза, че този Завет ще пребъдва вечно във всяка жива душа. Също и по-късно, като даде обет на Авраама, не му възвести, че ще даде друг на Моисея. И защо вие се придържате към (Моисеевия) закон, когато Бог е възвестил чрез Иезекииля: “Ще го променя, и ще ви дам друг”. А Иеремия е казал явно: “Ето идват дни, казва Господ, и ще дам на дома Юдов и на дома Израилев нов Завет - не според завета, който дадох на вашите отци в ония дни, когато ги хванах за ръка, за да ги изведа от Египетската земя. Защото те не останаха в Моя Завет и Аз ги възненавидях. Но ето Завета, който ще дам на дома Израилев след ония дни, казва Господ: ще вложа Моя закон в помишленията им и ще го напиша в сърцата им; и Аз ще им бъда Бог, а те ще бъдат Мой народ.” И пак Иеремия казва: “Тъй казва Господ: Спрете се във вашите пътища, разгледайте и разпитайте за вечните Божии пътеки, вижте кой е истинският път и тръгнете по него; и ще намерите успокоение за душите си. Но те рекоха: няма да вървим. Поставих пазачи над вас да ви рекат: Слушайте гласа на тръбата. Но те казаха: няма да слушаме. И тъй, чуйте, народи, и вие, които пасете стадото сред тях.” И веднага след това добавя: “Чуй, земьо: ето. Аз ще напратя върху тия хора зло, плод на тяхното отвръщане от Мене; защото те не послушаха Моите думи и отхвърлиха Моя закон, който им проповядваха пророците”. И не само с тези места мога да ви покажа, че Моисеевият закон ще престане, а и с много още други ясни доводи от пророците.

Юдеите му отвърнаха:

- Всеки евреин знае наистина, че това ще бъде така; но времето за Помазания още не е дошло.

А философът им рече:

- Защо говорите така, когато виждате, че Иерусалим е разорен, че жертвоприношенията са престанали, и че се е сбъднало всичко онова, което пророците са предсказали за вас? Малахия казва много ясно: “Моето благоволение не е вече върху вас, казва Господ Вседържител; жертви от вашите ръце не приемам. Защото от изток слънце до запад се слави името Ми между народите, и на всяко място се пренася кадило и чиста жертва на Моето име, защото е велико Моето име между народите, казва Господ Вседържител.

А те рекоха:

- Ти казваш това: но според нас всички племена ще бъдат благословени и обрязани в град Иерусалим.

Философът отговори:

- Защо тогава Моисей казва: Ако Ме послушате добре и спазвате закона във всичко, пределите ви ще бъдат от Червеното море до Филистимското море и от пустинята до река Ефрат. А ние, другите народи, ще бъдем благословени в името на Оногова, в Когото е благословено и семето Авраамово, Който е произлязъл от Иесеевия корен. Който е наречен “очакване на народите” и “светлина на цялата земя и на всички острови”, и ще бъдем осенени от Божията слава, но не според този закон и не на това място. Това пророците го казват много ясно. Захария казва: “Ликувай от радост, дъще Сионова; ето, твоят Цар иде при тебе, кротък, възседнал върху осле, син на подяремница.” И продължава: “Тогава ще изтреби оръжието от Ефрема и конете от Иерусалим, и ще възвести мир на народите. И владичеството Му ще бъде от краищата на земята до крайните предели на вселената”. А Яков казва: “Не ще престане княз от Юда, нито вожд от чреслата Му, докато не дойде Онзи, за Когото това е запазено; Той е упование на народите.” Като виждате, че всичко това се е сбъднало и изпълнило, кого другиго чакате? Даниил, научен от ангела, е казал: “Седемдесет седмици (има) до Вожда Христа, което значи четиристотин и деветдесет години, за да се потвърдят виденията и пророчествата.” А как мислите вие: кое е желязното царство, за което говори Даниил в съновидението на Навуходоносора?

- Римското - отговориха те.

Философът отново ги запита:

- А Камъкът, Който се откъсна от планината без човешки ръце, кой е?

Отговориха му:

- Помазаният.

А след това го запитаха:

- Ако признаем въз основа на пророците и на други доводи, че Той вече е дошъл, както ти казваш, защо и досега още римското царство се държи на власт?

Философът отговори:

- То не се държи вече, а е отминало, както са отминали и другите, според видението. Защото нашето царство не е римско, а е Христово, както казва и пророкът: “Ще въздигне Бог небесно царство, което няма да се разруши во веки, и това царство няма да бъде предадено на друг народ; то ще съсипе и ще затрие всички царства, а само то ще стои во веки”. Не стои ли сега това именно царство - християнското царство, което се назовава с Христовото име? Ромеите се покланяха на идолите, а християнските царе - едни от един, други от друг народ и племе - царуват в Христово име, както казва и пророк Исаия, обръщайки се към вас: “Оставихте името си за поругание на Моите избраници; вас ще избие Господ, а ония, които Му служат, ще ги нарече с ново име, което ще бъде благословено по цялата земя. Защото те ще благославят истинския Бог, и ония, които се кълнат на земята, ще се кълнат в небесния Бог.” Не са ли се сбъднали вече предсказанията на всички пророци, изречени явно за Христа? Исаия предсказва за Неговото раждане от Девица, казвайки така: “Ето, Девица ще зачене в утробата си и ще роди Син, и ще нарекат името му Емануил, което ще рече “с нас е Бог”. А Михей казва: И ти, Витлееме, земя Юдова, никак не си най-малък между Юдовите царства; защото от тебе ще излезе Вожд, Който ще пасе Моя народ Израил, Чийто произход е открай време, от вечни дни. Затова Той ще ги остави до времето на онази, която има да роди, и тя ще роди.” А Иеремия казва: “Попитайте и вижте: нима роди мъжки пол? Защото велик е оня ден, и няма друг подобен нему; ще бъде усилно време за Якова, но той ще се избави от него.” Исаия пък е рекъл: “Преди още да настъпят родилните болки, преди да дойде времето ѝ за раждане, болките изчезнаха и тя роди Син.”

Юдеите подхванаха отново:

- Ние сме благословено семе от Сима и сме благословени от нашия отец Ной, а вие не сте.

Философът им разясни и това, като им рече:

- Благословението на вашия отец Ной не е нищо друго освен възхвала към Бога и никак не се отнася до самия него (до Сим). Защото ето как е: Ной е рекъл: “Благословен да бъде Господ Бог на Сима”, а на Яфета, от когото сме ние, е казал: “Да разпространи Бог Яфета и той да се посели в жилищата Симови.”

Така философът им разясни всичко от пророците и от другите книги и не ги остави, докато сами те не казаха:

- Така е, както ти казваш.

Те пак рекоха:

- Защо вие, осланяйки се на човек, се смятате за благословени, когато Писанието проклина такива хора?

Философът ги запита:

- Давид прокълнат ли беше, или благословен?

- Благословен, и то много - отговориха те.

А философът им рече:

- Та и ние се осланяме на Оногова, на Когото се осланя и той. Защото той казва в псалмите си: “Човекът, Който беше в мир с мене, на Когото се уповавах.” А този човек е Христос Бог. А пък който се уповава на обикновен човек, него и ние го смятаме за ПРОКЪЛНАТ...

Иудеите отново го запитаха:

- Защо вие, като се покланяте на идоли, смятате, че угаждате на Бога?

Философът отговори:

- Научете се най-напред да различавате имената - що е образ и що е идол. И като разберете, не нападайте християните. Защото във вашия език има десет названия за такова изображение. Ще ви попитам и аз: Скинията, която Моисей видя на планината и донесе долу на земята, не беше ли образ? И не беше ли образ онова точно подобие, което той изкусно направи от дървени сглобки и кожи, и вълна, и с изящни херувими? И щом като я направи по тоя начин, да кажем ли, че вие отдавате почит на дървото, и на кожите, и на вълната, а не на Бога, Който тогава посочи тоя образ? Същото е и със Соломоновия храм, понеже и той имаше изображения на херувими и на ангели и образи на много други неща. Та така също и ние християните правим изображения на Божиите угодници и им отдаваме подобаваща почит, като отделяме добрите от демонските изображения. Така и Писанието порицава едни, които принасят своите синове и дъщери в жертва на бесовете, и призовава върху тях Божия гняв, а възхвалява други, които жертват своите синове и дъщери...“

ВИЖТЕ ЖИТИЕТО НА СВЕТИЯ ПРОСВЕТИТЕЛ

 ↑