Този сайт използва "бисквитки" единствено за да се създаде сесия за ползването му!
С използването на този сайт вие се съгласявате с употребата на "бисквитки"!   Разбрах
Православни
будители
„Не в силата е Бог, а в правдата!“ (свети Александър Невски); „ору́жием обы́дет тя и́стина Его́“ (Пс.90:4) „и́стиною Твое́ю потреби́ их“ (Пс.53:7). Основната цел на „Будители“ е да помогне за пробуждане на заспалия Български Православен Дух, съхранил българите през робството и подтиснат от лъжеправославното етнофилетическо духовенство, революционерите масони, фашистите, комунистите, либералите, глобалистите и всякакви други партии, разделили народа и слугуващи на юдеите. Един Бог, Една Вяра, един православен цар, единен народ, единна България! Православие, самодържавие, народност! Съ нами Богъ!   Верую
Януари ∇ 2023 ∇
  • П
  • В
  • С
  • Ч
  • П
  • С
  • Н
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Днес 27 януари е 14 януари 2023 по църковния календар
Голготски кръст

Свв. преподобни отци, избити в Синай и Раита, Египет. Св. равноапостолна Нина, просветителка на Грузия. Св. преподобни Стефан Цариградски Прочети повече


1878г. Освободени са Добрич и Омуртаг Прочети повече

Разпечатване на календара
Търсене в сайта: Търсене на дата в календара:
печат 09.04.2018 г. / 17:57:32 
Вяра
10.04 по еретическия, 28 март по църковния календар - Св. преподобни Иларион Нови. Свети мъченик Боян, княз Български. Св. преподобни Стефан Изповедник. Св. мъченици Иона и Варахисий. Св. преподобни Евстратий Печерски

Свети мъченик Боян, княз Български (ок. 830 г.)

Свети мъченик Боян, княз БългарскиСвети мъченик Боян, княз Български

Юбиги (великият) канез (княз) Омуртаг (814-831 г.) забелязал влиянието на християнина Кинамон върху своите по-големи синове и се опитал веднъж да го застави да вземе участие в една идоложертвена трапеза. Понеже той твърдо отказал да направи това, го хвърлили в затвора за дълги години. Когато се възцарил наследникът на Омуртаг, най-малкият му син канез Маломир (Владимир) (831-836 г.), по молба на своя по-голям брат Енравота, той извел Кинамон от затвора. Скоро княз Енравота под влиянието на Кинамон тайно приел християнско кръщение и бил наречен Боян.

Като узнал това, Маломир повикал брат си и се опитал да го накара да се откаже от “чуждия Бог”. Князът твърдо заявил:

- Аз се гнуся от езическите идоли и почитам Христа, истинския Бог, и никой не ще може да ме отлъчи от любовта ми към Христа.

Тогава Маломир произнесъл над него смъртна присъда. Преди да бъде посечен, мъченикът изрекъл вдъхновени пророчески думи:

“Тази вяра, заради която сега умирам, ще се преумножи на българска земя. Напразно се надявате да я потъпчете с моята смърт.

Кръстният знак ще бъде изправен навсякъде, отново ще бъдат въздигнати храмове на истинския Бог и чисти свещеници чисто ще служат на чистия Бог.

А идолите и техните скверни жертвеници ще бъдат разрушени така, сякаш че не са съществували.

Но и ти самият не след много време зле ще изгубиш душата си, без да си получил някаква полза от своята жестокост.”

След това Христовият мъченик преклонил глава и приел мъченически венец около 833 г. Скоро умрял и Маламир, и понеже нямал наследник, се възцарил Пресиян, син на втория му по-голям брат, Звиница. А синът и наследникът на Пресиян, Борис приел християнската вяра през 865 г., с името Михаил и покръстил целия български народ.

Така се изпълнило пророчеството на свети мъченик Боян, княз Български. Освен тези сведения, не знаем друго нищо за него: нито къде е гробницата му, нито къде са мощите му, нито дали е съставяна служба в негова чест.

Княз Боян Български е познат като първия български мъченик, умрял за християнската вяра.

 

Тропарь мученику Бояну (Енравоту), князю Болгарскому, глас 4

Я́коже А́вель, от суда́ бра́тняго смерть прия́л еси́/ и кровь твою́ пролия́л еси́ за Искупи́вшаго ны честно́ю Свое́ю Кро́вию. / От земна́го же к Небе́сному преста́вився Ца́рствию,/ кня́же и му́чениче Енраво́те-Боя́не,// моли́ Царя́ царе́й о нас, при́сных твои́х.

Перевод: Как Авель, ты принял смерть от приговора брата и пролил кровь свою за Искупившего нас драгоценной Своей Кровью. От земного же к Небесному Царствию перейдя, князь и мученик Енравот-Боян, моли Царя царей о нас, близких твоих.

Жития на светиите

Памет на преподобния наш отец Иларион Нови (ок. 754 г.)

Св. преподобни Иларион Нови Пеликитски. Атон, Иверски манастир. Края на XV в.Св. преподобни Иларион Нови Пеликитски. Атон, Иверски манастир. Края на XV в.

Преподобният Иларион взел върху себе си игото на монашеското житие още от младите си години: следвайки разпнатия Христа, той носел своя кръст, побеждавайки плътските страсти с въздържание; уединявайки се в затвор и пребивавайки много години в безмълвие, се просветил с безстрастие и с добродетелния си живот надминал всички монаси, за което се удостоил с презвитерски сан и впоследствие станал игумен на манастира, наречен Пеликит, намиращ се в Азия, близо до Хелеспонт. Той извършил много дивни чудеса. С думата си прогонвал от нивите и лозята животните, вредящи на растенията; с молитвата си спрял силен град и измолил от Бога дъжд по време на суша; подобно на пророк Елисей разделил реката, изцелил човек с изсъхнала ръка, възвърнал зрението на слепец, избавял сакатите от недъзите им, изгонвал бесове, и обилно изпълвал с риба мрежите на рибарите при неуспешен лов.

Преподобни Иосиф Песнописец в 8-а песен на канона, написан от него в чест на светеца, съобщава, че свети Иларион за почитането на честната икона на Спасителя е претърпял гонения и оскърбления от мъчителите, за което го нарича мъченик. Според едни сведения преподобни Иларион е живял при царуването на Лъв Арменец, поругаващ се над светите икони, други смятат, че е живял по времето на Лъв Исавриец и неговия син Копроним, царували много преди Лъв Арменец, което изглежда по-близо до истината. Той пострадал за светите икони, когато на Велики Четвъртък воеводата на Копроним, Лахон-дракон неочаквано нападнал Пеликитския манастир с войниците си по време на божествената служба - той дръзко влязъл в църквата, а след това в олтара, заповядал да прекратят службата и съборил на земята Светите и Животворящи Христови Тайни; после оковал четиридесет и двама избрани монаси в железни вериги; на някои от останалите братя нанесъл рани, измъчвайки телата им, други изгорил, като първо намазал брадите и лицата им със смола, на трети отрязал носовете; и накрая запалил манастира заедно с църквата. А избраните четиридесет и двама отци изпратил на заточение из краищата на Ефеска област и там, като ги затворил в една стара баня, ги предал на смърт. Предполагат, че по това време е пострадал и преподобния Иларион, игумен на споменатите отци.

преподобния наш отец Стефан ИзповедникПамет на преподобния наш отец Стефан Изповедник

(IX в.)

Преподобни Стефан, Христов изповедник, живял по времето на цар Лъв Арменец. Обикнал постническото житие от детство и украсил се с добродетелен живот, впоследствие той бил игумен на Триглийския манастир, като приел игуменския сан след настойчивите молби на братята; със своето учение увещавал мнозина да живеят богоугодно и в чистота. Но нечестивият цар Лъв Арменец повдигнал люто гонение срещу християните, унищожавайки светите икони. Тогава той извикал преподобни Стефан и започнал да го принуждава да измени на православната вяра, да се откаже от поклонението на светите икони и да подпише отричането си от православието.

Преподобният не само отказал да направи това, но укорил царя за нечестието му. За своята твърдост в православната вяра той преминал през много мъки и затваряне в тъмница; след това бил изпратен на заточение и тук, достигнал до крайно изтощение от страданията и болестите, отишъл при Христа Бога, заради Когото претърпял много мъки и смърт.

В памет на светите мъченици Иона и Варахисий

(ок .330 г.)

image
Свети мъченик Варахисий Персийски. Стенопис в манастира Грачаница, Косово, Сърбия. Около 1320 г.

Тези свети мъченици са родени в Персия и живели при царуването на персийския цар Сапор в едно селище, носещо името Яса. Веднъж те се отправили към град Варавох и като намерили там светите мъченици: Запитан, Лазар, Марутан, Нарсин, Илия, Марин, Авив, Сивентин и Сава, които били затворени в тъмница, започнали да ги укрепяват духом, убеждавайки ги да останат твърди в християнската вяра и в изповядването  и да не  изменят даже тогава, когато би потрябвало да умрат за нея. Затова те били хванати и доведени при тримата князе Масдрат, Сирот и Мармисий и претърпели многобройни мъчения от тях; както и за това, че не поискали да се поклонят на слънцето, огъня и водата. Първо бил подложен на мъчения свети Иона. Вързали го по особен начин, който използвали персите. Този, който трябвало да бъде мъчен, те изпъвали на земята, привързвали ръцете и краката му към една греда, поради което завързаният ставал неподвижен, и можели да го бият от двете страни, тъй като, здраво завързан за дървото, не можел да отбягва ударите.image Като вързали така Иона, мъчителите дълго го били от двете страни с дебели пръчки, след това завързали тялото му с въже и започнали да го влачат по леда на замръзнало езеро, заставяйки го да страда от студ, и накрая го оставили цяла нощ вързан на мястото на мъченията. След това му отрязали пръстите на ръцете и краката, смъкнали кожата от главата му, отрязали езика му и го хвърлили в котел, напълнен с кипяща смола. Но тъй като светият мъченик излязъл от котела невредим, го притиснали силно в стяга, от което костите му се раздробили. След всичко това разрязали тялото му на две и го хвърлили в дълбока яма, където и починал. А на Варахисий, по заповед на княза, сложили нажежени окови на ръцете и след това започнали да изливат на очите, в ноздрите, в ушите и в устата му разтопено олово; накрая завързали краката му с въже и го повесили в тъмницата. След такива изтезания съблекли дрехите му и като го вързали, започнали да го влачат по тръни, пробождали го със заострени пръчки, завързали го на въртящо се колело, чрез което разкъсали цялото му тяло, накрая излели в устата му гореща смола, от което светецът предал духа си на Бога. Телата на светите Иона и Варахисий, заедно с телата на гореспоменатите свети мъченици, били погребани от един благочестив мъж на име Авдисот. Светите мъченици Иона и Варахисий пострадали в 28-ия, а останалите в 27-ия ден на месец март.

В същия ден се празнува паметта на преподобния Евстратий Печерски

ДРЕВНОТО ЖИЗНЕОПИСАНИЕ ЗА ПЪРВИ ПЪТ СЕ ПРЕВЕЖДА И ПУБЛИКУВА НА БЪЛГАРСКИ В ТАЗИ СТАТИЯ. То дава представа за гоненията и масовите мъчителни изтребвания, на които са били подлагани християните от богоборците иудеи:

Житие и страдание на преподобния наш отец Евстратий Печерски (1097 г.)

Св. Евстратий Печерски. Фрагмент от икона ''Събор на Киево-Печерските светии''. 1-ва половина на XIX в.Св. Евстратий Печерски. Фрагмент от икона ''Събор на Киево-Печерските светии''. 1-ва половина на XIX в.

Свети Евстратий се показал мъжествен воин Христов, воюващ под знамението на кръста както със своето име, така и със своя живот. Той се явил подражател на Самия избран свой воевода – Иисуса Христа, и приемайки същото страдание, от същите хора, можел наистина да се похвали, казвайки: „Аз нося на тялото си раните на Господа Иисуса“ (Гал.6:17).

Този доблестен воин Христов, Евстратий, бил родом от Киев. Той пожелал да се облече „във всеоръжието Божие“ (Еф.6:11), което принадлежи на иноческия образ на живот. Знаейки, че „никой воин не се заплита в житейски работи, и това прави за да угоди на военачалника.“ (2Тим. 2:4), той раздал и имота си на бедните, като част оставил на роднините си, за да раздават и те след него. Така, обеднял след богатството, той станал инок на Печерския манастир. И започнал угодно да се подвизава под знамението на Приелия заради нас смърт Воевода – Христос, побеждавайки с духовния меч, тоест със силата на молитвата и глада на велико въздържание, не само плътта си, но и враговете невидими, смирявайки ги и побеждавайки със своята кротост и послушание. Светия Евстратий размислял за това, как Подвигоположника, Самия Иисус Христос, молейки се  усърдно, постейки четиридесет дни, се смирил с послушание; за това и той се въоръжил със същите добродетели. Но знаейки преди всичко, че човек е бил победен от първия грях чрез невъздържание, светия преуспявал във въздържанието и във велик пост, и за това бил назован постник.

Когато, по допущение Божие, на руската земя нападнали множество половци, водени от злочестивия Боняк (1) и успели да я превземат, тогава блажения Евстратий, при влизането на поганците в Печерския манастир, където много монаси били заклани, бил пленен заедно с някои други и продаден в плен в гръцката земя, в град Корсун (2) на един евреин, заедно с други християни – тридесет манастирски работници и двадесет киевляни.

БОГОПРОТИВНИЯ ЕВРЕИН ЗАПОЧНАЛ ДА ПРИНУЖДАВА СВОИТЕ ПЛЕННИЦИ ДА СЕ ОТРЕКАТ ОТ ХРИСТА И ГИ ЗАПЛАШВАЛ С ГЛАДНА СМЪРТ. Но мъжествения инок Евстратий, молейки се, укрепявал и поучавал всички с такива думи:

- Братя! Който от вас се е кръстил и повярвал в Христос, то нека той да не изменя на своя обет, даден при кръщението. Христос ни възроди с вода и Дух, изкупи ни от клетвата на закона със Своята кръв и ни направи наследници на Своето Царство. АКО ЖИВЕЕМ – ТО НЕКА ЖИВЕЕМ ЗА ГОСПОДА; АКО УМРЕМ – ТО ДА УМРЕМ ЗА ГОСПОДА И С ВРЕМЕННАТА СМЪРТ ДА ПРИДОБИЕМ ВЕЧЕН ЖИВОТ. НЕКА ДА ПОДРАЖАВАМЕ НА ТОЗИ, КОЙТО Е КАЗАЛ: „ЗАЩОТО ЗА МЕНЕ ЖИВОТ Е ХРИСТОС, А СМЪРТТА – ПРИДОБИВКА“ (Флп 1:21).

Укрепявани от думите на преподобния, пленниците предпочели да умрат от недостатък на временна храна и питие, отколкото да се отрекат от Христос, който е храна и питие на вечния живот.

И така, след известно време, изтощени от глад и жажда, всички петдесет човека умрели: едни след три дни, други след четири, някои след седмица, а по издръжливите – след десет дена. Накрая само Евстратий останал жив; изтощаван от глад вече четиринадесет дни, той си оставал жив и невредим, понеже от младост бил привикнал към поста. НЕЧЕСТИВИЯ ЕВРЕИН, ВИЖДАЙКИ ЧЕ ЧЕРНОРИЗЕЦА БИЛ ПРИЧИНА ДА ИЗГУБИ ПАРИТЕ ДАДЕНИ ЗА ПЛЕННИЦИТЕ, КОИТО ТОЙ СЕ НАДЯВАЛ ДА ПРИВЕДЕ В СВОЕТО ЗЛОВЕРИЕ (ЮДАИЗЪМ – Б.Р.), НАМИСЛИЛ ДА МУ ОТМЪСТИ. ПРИБЛИЖИЛ СЕ ВЕЛИКДЕН. ЖИДА ЗАПОЧНАЛ ДА ПРАЗНУВА СВОЯТА ПАСХА И ПОРУГАВАЛ СВЕТИ ЕВСТРАТИЙ ТАКА, КАКТО ОТЦИТЕ МУ ИЗДЕВАТЕЛСТВАЛИ НАД САМИЯ ГОСПОД НАШ ИИСУС ХРИСТОС. И КАКТО В ДРЕВНОСТТА ЕВРЕИТЕ РАЗПНАЛИ ХРИСТОС, ТАКА И ТОЗИ ПРАВЕДНИК БИЛ ПРИКОВАН КЪМ КРЪСТ ОТ ОКАЯНИЯ ЖИД И НЕГОВИ ПРИЯТЕЛИ.  

Евстратий, бидейки разпнат, благодарил на Бога, за това че Той го сподобил да живее без храна и питие вече петнадесет дни.

Жидока и неговите съучастници ругали разпнатия казвайки:

- Безумни! Вкуси с нас законна пасха, за да останеш жив и да избегнеш проклятие. Нали Моисей ни предал закон, който е приел от Бога и е казал в своите книги: „проклет е пред Бог всеки обесен на дърво“ (Втор.21:23)

Преподобния им отвърнал:

- С велика благодат ме сподоби сега Господ. Той ми даде милост да пострадам за Неговото име на кръст, по подобие на Неговите страдания. Надявам се, че и на мен ще каже: „днес ще бъдеш с Мене в Рая“ (Лк.23:43). НЕ СЕ НУЖДАЯ ОТ ВАШАТА ПАСХА, НЕ СЕ БОЯ И ОТ ВАШЕТО ПРОКЛЯТИЕ, „ЗАЩОТО ХРИСТОС, ПАСХАТА НАША, БИДЕ ЗАКЛАН ЗА НАС.“ (1Кор.5:7). Той е унищожил положеното над нас проклятие и ни е дал вечен живот чрез Честния Кръст, на който е бил прикован, бидейки живот за всеки, както е пророчествал за това и Моисей: „Животът ти ще виси пред тебе“ (Втор.28:66). За празника пасха Давид казва: „Тоя ден е Господ сътворил: да се зарадваме и да се развеселим в него.“ (Пс.117:24).

НО ТИ, РАЗПЪВАЩИЯ МЕ, И ВСИЧКИ ТВОИ ЕДИНОМИШЛЕНИЦИ, ЩЕ ЗАПЛАЧЕТЕ И ЩЕ ВЪЗРИДАЕТЕ, ЗАЩОТО ЩЕ ВИ ПОСТИГНЕ ОТМЪЩЕНИЕТО ЗА МОЯТА КРЪВ И ЗА КРЪВТА НА ДРУГИТЕ УБИТИ ОТ ВАС ХРИСТИЯНИ. НЕНАВИЖДА ГОСПОД ВАШИТЕ СЪБОТИ И ПРЕДАДЕ ПРАЗНИЦИТЕ ВИ НА ЗАБВЕНИЕ, ПОНЕЖЕ СЕ ПРИБЛИЖИ ВРЕМЕТО НА УБИЙСТВОТО НА НАЧАЛНИКА НА ВАШЕТО БЕЗЗАКОНИЕ (АНТИХРИСТА – Б.Р.)

Мъченичество на св. Евстратий Печерски. Изображение от ''Печерски Патерик''. 1661 г.Мъченичество на св. Евстратий Печерски. Изображение от ''Печерски Патерик''. 1661 г.

ЧУВАЙКИ ТОВА, ЖИДА ПЛАМНАЛ ОТ ГНЯВ, ХВАНАЛ КОПИЕ И ПРОНИЗАЛ ПРИКОВАНИЯ (3). ТОГАВА СЕ ПОЯВИЛА ОГНЕНА КОЛЕСНИЦА, ДЪРПАНА ОТ ОГНЕНИ КОНЕ, КОИТО ПОНЕСЛИ НА НЕБЕТО ДУШАТА НА ЛИКУВАЩИЯ МЪЧЕНИК, И СЕ ЧУЛ ГЛАС, КОЙТО КАЗАЛ: „ЕТО ДОБЛЕСТЕН ГРАЖДАНИН НА НЕБЕСНИЯ ГРАД!“

Жида снел тялото на светия мъченик от кръста и го изхвърлил в морето, където после се извършили много чудеса. Верните прилежно търсели светите мощи, но не ги намерили.

ПО ПРОМИСЪЛ БОЖИЙ, ТЕ СЕ ПОЯВИЛИ В ПЕЩЕРАТА НА ПЕЧЕРСКИЯ МАНАСТИР, КЪДЕТО И ДО ДНЕС ПОЧИВАТ НЕТЛЕННИ.   

ПРЕДСКАЗАНИЕТО НА СВЕТИЯ СТРАДАЛЕЦ ЗА ТОВА, ЧЕ КРЪВТА МУ ЩЕ БЪДЕ ОТМЪСТЕНА, СЕ ИЗПЪЛНИЛИ ВЕДНАГА СЛЕД УБИЙСТВОТО МУ. В СЪЩИЯ ДЕН ПРИСТИГНАЛА ЗАПОВЕД ОТ ГРЪЦКИЯТ ЦАР ЗА ПРОГОНВАНЕ И ОТНЕМАНЕ ИМУЩЕСТВОТО НА ВСИЧКИ ЕВРЕИ ОТ ТЕЗИ ОБЛАСТИ, КОЕТО ДА Е СЪПРОВОДЕНО С ИЗБИВАНЕ НА СТАРЕЙШИНИТЕ ИМ, ВИНОВНИ ЗА СМЪРТТА НА ХРИСТИЯНИ. ЕДИНИЯ ОТ ПЪРВИТЕ УБИТИ, ПО ПРОРОЧЕСТВОТО НА БЛАЖЕНИЯ ЕВСТРАТИЙ, БИЛ ЕПАРХА (4), ПОВДИГНАЛ ЕВРЕИТЕ ПРОТИВ ХРИСТИЯНИТЕ.

Това се случило така: Кръстил се богатия и славен евреин, и затова царя, желаейки да го награди, след няколко дни го направил епарх; той, получавайки този сан, тайно се отрекъл от Христос и от вярата в Него, и дал разрешение на евреите да купуват роби сред християните. Когато той бил изобличен в хитростта си, царя заповядал да го умъртвят, а с него и евреите, живеещи в гръцкия град Корсун.

ТОГАВА ОБЕСИЛИ ТОЗИ НЕЧЕСТИВ ЕВРЕИН, КОЙТО УБИЛ ПРЕПОДОБНИЯ ЕВСТРАТИЙ, И ТАКА „ЗЛОБАТА МУ СЕ ОБЪРНА ВЪРХУ НЕГОВАТА ГЛАВА“ (Пс.7:17), И ТОЙ СПОДЕЛИЛ УЧАСТТА НА ЮДА (САМОУБИЛ СЕ С ОБЕСВАНЕ, СЛЕД ПРЕДАТЕЛСТВОТО НА ИИСУС-Б.Р).

Останалите евреи, виждайки великите чудеса след смъртта на преподобния, повярвали в Христос и приели кръщение. А ТОЗИ, КОЙТО ГИ ОБЪРНАЛ КЪМ СПАСИТЕЛЯ, БИДЕЙКИ И СЛЕД СМЪРТТА СИ ДОБЪР НЕГОВ ВОИН И ПОБЕДОНОСЕЦ, СВЕТИ ЕВСТРАТИЙ, СЕ СПОДОБИЛ ДА ПЕЕ С НЕБЕСНОТО БЕЗСМЪРТНО ВОЙНСТВО ПОБЕДНА ПЕСЕН И ДА ВЛАСТВА СЪС САМИЯ ПОБЕДИТЕЛ НА СМЪРТТА ХРИСТОС, ЗА КОЙТО ВОЮВАЛ, ПРОСЛАВЯЙКИ ГО И БЛАГОДАРЕЙКИ МУ С БЕЗНАЧАЛНИЯ НЕГОВ ОТЕЦ И ЖИВОТВОРЯЩИЯ ДУХ В БЕЗКРАЙНИТЕ ВЕКОВЕ. АМИН.

 * * *

1- БОНЯК – КНЯЗ НА ПОЛОВЦИТЕ, КОИТО СА ЖИВЕЛИ В КРАЯ НА XI В. И НАЧАЛОТО НА XII В. И СА НАЗОВАНИ „ХИЩНИЦИ“ ПОРАДИ СВОИТЕ ЧЕСТИ НАПАДЕНИЯ НА КИЕВСКА РУС. ПОЛОВЦИТЕ БИЛИ ХИЩНИЧЕСКО ПЛЕМЕ, ЖИВЯЛО НА ЮГ ОТ КИЕВ И ПРЕЖИВЯВАЛО ОТ ГРАБЕЖИ И РАЗБОЙНИЧЕСТО.

2- КОРСУН – ДНЕШЕН ХЕРСОН

3- СМЪРТТА НА МЪЧЕНИКА БИЛА ПРЕЗ 1097 Г.

4- ЕПАРХ Е НАЧАЛНИК НА ОБЛАСТ

Тропарь преподобномученику Евстратию Печерскому, глас 7

По́стником и му́чеником яви́лся еси́ похвала́, преподо́бне Евстра́тие,/ пре́жде бо воздержа́нием пло́ть умертви́в,/ после́довал еси́ Христу́, нося́ кре́ст сво́й. / Последи́ же и са́м на кре́ст вознесе́н бы́в/ и копие́м в ре́бра прободе́н,/ в ру́це Бо́жии ду́шу преда́л еси́. / Колесни́цею о́гненною возноси́м на Небеса́,/ сугу́бо венча́лся еси́ от Христа́ Бо́га// и Спа́са ду́ш на́ших.

Перевод: Ты прославил постников и мучеников, преподобный Евстратий, сначала умертвив воздержанием плоть, ты последовал за Христом, неся свой крест. В конце же и сам был вознесен на крест и копьем в ребра пронзен, в руки Божии ты предал свою душу. Возносимый на Небеса на огненной колеснице, ты особо венчался от Христа Бога и Спасителя душ наших.

Кондак преподобномученику Евстратию Печерскому, глас 8

Я́ко ревни́тель стра́сти Влады́чней/ и по́стников усе́рдный после́дователь сы́й,/ пле́нники уче́нием твои́м наста́вль, Христо́ви приве́л еси́, Евстра́тие,/ и на́с, плене́нных страстьми́, мольба́ми свои́ми свободи́/ и подража́тели честно́му твоему́ житию́ покажи́, зову́щих:// ра́дуйся, испи́вый сла́достне ча́шу Христо́вых страда́ний.

Перевод: Как подражатель страданиям Владыки Христа и усердный последователь постников, ты напутствовал своими наставлениями пленников и привел ко Христу, Евстратий, и нас, плененных страстями, молитвами своими освободи и сделай подражателями твоей почитаемой жизни, взывающих к тебе: «Радуйся, с наслаждением испивший чашу Христовых страданий».

Повесть о Таксиоте воине

В Карфагене2242 жил один муж, по имени Таксиот, воин, проводивший жизнь свою в великих грехах. Однажды город Карфаген постигла заразная болезнь, от которой умирало много людей; Таксиот пришел в страх, обратился к Богу и покаялся в грехах своих. Оставив город, он с женою своею удалился в одно селение, где и пребывал, проводя время в богомыслии.

Спустя некоторое время, по действу диавола, он впал в грех прелюбодеяния с женой земледельца, жившего с ним в соседстве; но по прошествии нескольких дней, по совершении греха того, он был ужален змеею и умер.

На расстоянии одного поприща2243 от того места стоял монастырь; жена Таксиота отправилась в этот монастырь и упросила монахов прийти взять тело умершего и похоронить в церкви: и похоронили его в третий час дня. Когда же наступил девятый час, из могилы послышался громкий крик: «Помилуйте, помилуйте меня!» Подойдя к могиле и слыша крик погребенного, монахи тотчас разрыли ее и нашли Таксиота живым; в ужасе они удивлялись и спрашивали его, желая узнать, что с ним случилось и как он ожил? Но тот от сильного плача и рыдания не мог ничего рассказать им и только просил отвести его к епископу Тарасию; и он был отведен к нему.

Епископ три дня упрашивал его рассказать ему, что он видел там, но только на четвертый день погребенный стал разговаривать.

С великими слезами он рассказал следующее:

– Когда я умирал, увидел некоторых эфиопов, стоящих пред мною; вид их был очень страшен, и душа моя смутилась. Потом увидел я двух юношей очень красивых; душа моя устремилась к ним, и тотчас, как бы возлетая от земли, мы стали подниматься к небу, встречая на пути мытарства2244, удерживающие душу всякого человека и каждое истязующее ее об особом грехе: одно обо лжи, другое о зависти, третье о гордости; так каждый грех в воздухе имеет своих испытателей, И вот увидел я в ковчеге, держимом ангелами, все мои добрые дела, которые ангелы сравнили с моими злыми делами. Так мы миновали эти мытарства. Когда же мы, приближаясь к вратам небесным, пришли на мытарство блуда, стражи задержали меня там и начали показывать все мои блудные плотские дела, совершенные мною с детства моего до смерти, и ангелы, ведущие меня, сказали мне: «Все телесные грехи, которые содеял ты, находясь в городе, простил тебе Бог, так как ты покаялся в них». Но противные духи сказали мне: «Но когда ты ушел из города, ты на поле соблудил с женой земледельца твоего». Услыхав это, ангелы не нашли доброго дела, которое можно было бы противопоставить греху тому и, оставив меня, ушли. Тогда злые духи, взяв меня, начали бить и свели затем вниз; земля расступилась, и я, будучи веден узкими входами чрез тесные и смрадные скважины, сошел до самой глубины темниц адовых, где во тьме вечной заключены души грешников, где нет жизни людям, а одна вечная мука, неутешный плач и несказанный скрежет зубов. Там всегда раздается отчаянный крик: «Горе, горе нам! Увы, увы!» И невозможно передать всех тамошних страданий, нельзя пересказать всех мук и болезней, которые я видел. Стонут из глубины души, и никто о них не милосердствует; плачут, и нет утешающего; молят, и нет внимающего им и избавляющего их. И я был заключен в тех мрачных, полных ужасной скорби местах, и плакал я и горько рыдал от третьего часа до девятого. Потом увидел я малый свет и пришедших туда двух ангелов; я прилежно стал умолять их о том, чтобы они извели меня из того бедственного места для раскаяния пред Богом.

Ангелы сказали мне:

– Напрасно ты молишься: никто не исходит отсюда, пока не настанет время всеобщего воскресения.

Но так как я продолжал усиленно просить и умолять их и обещался раскаяться в грехах, то один ангел сказал другому:

– Поручаешься ли за него в том, что он покается, И притом от всего сердца, как обещается?

Другой сказал:

– Поручаюсь!

Потом он подал ему руку. Тогда вывели меня оттуда на землю и привели к гробу, где лежало тело мое и сказали мне:

– Войди в то, с чем ты разлучился.

И вот я увидел, что душа моя светится как бисер, а мертвое тело как грязь черно и издает зловоние, и потому я не хотел войти в него. Ангелы сказали мне:

– Невозможно тебе покаяться без тела, которым совершал грехи.

Но я умолял их о том, чтобы мне не входить в тело.

– Войди, – сказали ангелы, – а иначе мы опять отведем туда, откуда взяли.

Тогда я вошел, ожил и начал кричать: «Помилуйте меня!»

Святитель Тарасий сказал ему тогда:

– Вкуси пищи.

Он же не хотел вкушать, но ходя от церкви до церкви, падал ниц и со слезами и глубоким воздыханием исповедывал грехи свои и говорил всем:

– Горе грешникам: их ожидает вечная мука; горе не приносящим покаяния, пока имеют время; горе осквернителям тела своего!

По воскрешении своем Таксиот прожил сорок дней и очистил себя покаянием; за три дня он провидел свою кончину и отошел к Милосердому и Человеколюбивому Богу, низводящему во ад и всем спасение подающему. Которому слава во веки. Аминь.

* * *

2242 

Карфаген – знаменитая в древности колония финикиян, находившаяся на севере Африки. Своего высшего расцвета древний Карфаген достиг во II в. до Р. Х., но на развалинах древнего Карфагена, при первых римских императорах, возник новый Карфаген, который существовал довольно продолжительное время.

2243

Поприще – мера длины, равнявшаяся 1000 шагам.

2244

О мытарствах см. выше в житии святого Василия Нового

 

image

 

 

   ВИЖТЕ ОЩЕ

ЛЪЖОВНОТО КРЪЩЕНИЕ В БЪЛГАРСКАТА „ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА“

Против ереста на новостилието

Отстъплението от вярата наречено "нов стил"

Какво Бог ни е завещал относно Преданието

Хронология на отстъплението от Бога

БЕЗЗАКОНИЕТО ПРЕД БОГА НА СЪВРЕМЕННИТЕ СВЕТОВНИ ДЪРЖАВИ И ОБЩЕСТВА

ОТНОСНО СЪКРАЩАВАНЕТО НА ЛИТУРГИИТЕ, ТАЙНСТВАТА И ТРЕБИТЕ В НОВОСТИЛНАТА ЦЪРКВА

ОТНОСНО ПРЕМАХВАНЕТО НА ОГЛАШЕНИЕТО

За Петровият пост и въпросите, които поражда

ОТНОСНО КОРЕНА НА ЗЛОТО, НАЧАЛОТО НА ОТСТЪПЛЕНИЕТО НА РОДНАТА НИ „ЦЪРКВА“ И БЪЛГАРСКАТА СХИЗМА

Ислямската духовна същност на българската „православна“ „църква“

Апостолите на сатана

''СВЯТ'' ЛИ Е РУСКИЯТ ЦАР НИКОЛАЙ II

ДУХОВНИТЕ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ И МАСОНСКАТА ПРИНАДЛЕЖНОСТ НА РУСКАТА ЗАДГРАНИЧНА ЦЪРКВА

ДОГМАТИЧЕСКОТО ОТПАДАНЕ НА БЪЛГАРСКАТА ''ПРАВОСЛАВНА'' ЦЪРКВА ОТ ПРАВОСЛАВИЕТО

История на борбата с Бога

Иудеите против християнството

Изобличение на иудеите от светците и духовниците на Църквата

ТЕАТЪРЪТ НА АНТИХРИСТА

OТНОСНО СТРОЯЩИЯ СЕ В МОМЕНТА ТРЕТИ ЙЕРУСАЛИМСКИ ХРАМ И ДОШЛИЯ АНТИХРИСТ

Кои са хасидите

Ритуалните убийства на управляващите

САТАНИНСКИЯ СВЕТОВЕН ЕЛИТ

Относно магиите, дявола и демоните

ЗАЩО НАЧАЛОТО НА КРАЯ ЗАПОЧВА ОТ УКРАЙНА

ЗАПОЧВА НОВОТО МАСОВО ИУДЕЙСКО ЖЕРТВОПРИНОШЕНИЕ

Кой всъщност воюва от двете страни на фронта в Украйна

Коалициите в идващата глобална война

Есхатология в края на човешката история

ЧУЖДАТА ВЛАСТ В БЪЛГАРИЯ

ПРОГРАМА ЗА ИЗТРЕБВАНЕ НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД

ИСТИНАТА ЗА НАШИЯ НАРОД

Християнството на българите и техните владетели

ИСТОРИЯ НА СЛАВЯНОБЪЛГАРСКАТА ИМПЕРИЯ

Вечното Царство

Лично мнение

ИДЕЯТА "ПРАВОСЛАВНИ БУДИТЕЛИ"

Православна ли е демокрацията

Защо гласуването е грях пред Бога

Народе, народе...

Относно бесовската ''мъдрост'' на този свят

НАУЧНО ОТРЕЧЕНИЯ АТЕИЗЪМ

Заразна психическа болест

Защо се премахва вероучението

Катехизиси - обяснения на вярата от светиите

Пътешествие към древната Христова вяра

Християнските имена

Списък на подвижните и неподвижни празници в православната Църква, указания за пости и задушници

Относно старостилния икуменизъм

Свещената борба против антихристовата религия на икуменизма и изчадието му-новостилието

КОЙ СТОИ ЗАД ОТСТЪПЛЕНИЕТО

ДИСЕКЦИЯ НА ЧОВЕКООМРАЗАТА

КОЙ ПРЕДИЗВИКВА КРИЗАТА И КАК ЩЕ ЗАВЪРШИ ЗАПОЧНАЛОТО

Как да се отнасяме с еретиците, атеистите, иноверците, езичниците, астролозите, масоните, икуменистите и други нечестиви

КРАЯТ НА ЕРЕТИЦИТЕ, НОВОСТИЛЦИТЕ И СТЪЛБОВЕТЕ НА ''ПРАВОСЛАВНИЯ'' ИКУМЕНИЗЪМ

Против лъжовния страх от „осъждане”

Относно отцеругателството и националното предателство

ПАСТИРСКО ОКРЪЖНО ПОСЛАНИЕ ПРОТИВ МАСОНСТВОТО

Против юдомасонството

СЪЩНОСТТА И ЦЕЛТА НА ЮДОМАСОНСКАТА ОКУЛТНА САТАНИНСКА РЕЛИГИЯ

Изповедание на вярата

КАК ДА СИ СПАСЯВАМЕ ДУШИТЕ В ТЕЗИ БЕЗБОЖНИ КРАЙНИ ПРЕДАНТИХРИСТОВИ ВРЕМЕНА

Пътят за спасение

ПРОТИВ СИНЕДРИОНА

ЗА ЗАПАЗЕНАТА ДНЕС ЦЪРКВА ХРИСТОВА

КЪДЕ СЕ Е СЪХРАНИЛО ПРАВОСЛАВИЕТО

 ↑