Този сайт използва "бисквитки" единствено за да се създаде сесия за ползването му!
С използването на този сайт вие се съгласявате с употребата на "бисквитки"!   Разбрах
Православни
будители
„Не в силата е Бог, а в правдата!“ свети Александър Невски. Основната цел на „Будители“ е да помогне за пробуждане на заспалия Български Православен Дух, съхранил българите през робството и подтиснат от лъжеправославното етнофилетическо духовенство, революционерите масони, фашистите, комунистите, либералите, глобалистите и всякакви други партии, разделили народа и слугуващи на юдеите. Един Бог, Една Вяра, един православен цар, единен народ, единна България! Съ Нами Богъ!  Верую
На 18 юли...
Голготски кръст
или по-точно

†05 юли по православния календар - Св. преподобни Атанасий Атонски. Намиране на мощите на св. преподобни Сергий Радонежки Чудотворец. Св. преподобни Лампад, Иринополски чудотворец. Икона на Пресвета Богородица Економисса (Домостроителница) Прочети повече

Търсене в сайта: Търсене на дата в календара:
печат 30.07.2013 г. / 07:33:36 
Вяра
Четвърта неделя след Петдесетница

imageВ ЧETВЪРTA НEДEЛЯ СЛEД ПETДEСETНИЦA, ЗA ВЯРATA И НAДEЖДATA

Истина ви казвам, нито в Израиля намерих толкова голяма вяра

(Мат. 8:10)

Благослови отче!

 

Няма нищо по-силно от истинската вяра и надежда на Бога, защото вярата и надеждата са майка на всички добродетели и каквото поискаме с вяра от Бога, лесно го получаваме, стига само да е полезно. С такава вяра Авраам се оправда и роди на старини сина си Исаак, с такава вяра Анна роди пророк Самуил. С такава вяра и днешният евангелски стотник измолил изцеление за слугата си, както ще чуете сега от Евангелието.

 

Евангелие от Матей, зачало 25

 

В онова време, като влезе Иисус в Капернаум, приближи се до Него един стотник, молеше Го и казваше: Господи, слугата ми лежи у дома разслабен и люто страда. Иисус му казва: ще дойда и ще го излекувам. А стотникът отговори и рече: Господи, аз не съм достоен да влезеш под покрива ми, но кажи само дума и слугата ми ще оздравее, защото и аз съм подвластен човек и имам мен подчинени войници, едному казвам: върви, и отива, и другиму: дойди, и дохожда, и на слугата си: направи това, и прави. Като чу това, Иисус се почуди и рече на ония, които вървяха подире Му: истина ви казвам, нито в Израиля намерих толкова голяма вяра. И казвам ви, че мнозина ще дойдат от изток и запад и ще насядат на трапеза с Авраама, Исаака и Иакова в царството небесно, а синовете на царството ще бъдат изхвърлени във външната тъмнина, там ще бъде плач и скърцане със зъби. И рече Иисус на стотника: иди си и, както си повярвал, нека ти бъде. И слугата му оздравя в същия час. (Мат. 8:5–13)

 

ТЪЛКУВAНИE

Този стотник не бил евреин, а бил друговерец и идолопоклонник и имал подчинени сто войници. Много обичал евреите и за това им направил синагога. И когато слугата му легнал тежко болен и бил на умиране, той, след като бил чувал за Христовите чудеса, като разбрал, че Христос е дошъл в Капернаум, отишъл при него и Му казал: Господи, слугата ми лежи у дома разслабен и люто страда. Но преди още да каже: „Ела да го изцериш”, Христос го изпреварил и рекъл: Ще дойда и ще го излекувам. Христос казал това, за да покаже вярата на стотника, защото Христос знаел какво щял да отговори той. Ако беше казал: „Върви си, слугата ти ще оздравее”, както бил казвал на мнозина, вярата му нямаше да се прояви. Но Христос обещал да отида, за да освети и къщата му. Защото Христос за това дойде на земята – да изцери болните и слабите. И като показа голямата вяра на стотника пред евреите, излекува с една дума и слугата му. О, чудна вяра на стотника! Един другородец да има толкова вяра, а евреите знаели закона, но не вярвали в Христа. Стотникът рекъл: Господи, аз не съм достоен да влезеш под покрива ми, но само кажи дума. А евреите казвали за Христа, че в Него има бяс. Стотникът не казвал: „Господи, помоли се слугата ми да оздравее”, а казал: „Само заповядай. Защото видях, че ти с една дума очисти прокажени, просвети слепи, изцери глухи и възкреси мъртви. Делата Ти показват, че ти си всесилен Бог. След като с една дума изцери толкова много болести, вярвам, че и слугата ми ще оздравее, само кажи. Защото и аз съм подвластен човек, царски слуга, и комуто кажа нещо, той веднага го изпълнява, а това се отнася в много по-голяма степен за Теб, Който си всесилен Бог и държиш в ръката Си и смъртта, и живота, и болестта, и здравето, и каквото заповядаш, веднага можеш да го направиш. Защото и смъртта, и животът, и болестта и здравето Те слушат като слуги.” Тогава Христос се почудил и рекъл: „Наистина, дори в най-учените евреи, които постоянно четат пророческите книги, говорещи за Иисус Христос, не намерих толкова голяма вяра, каквато има в този стотник, който повярва толкова скоро, без да знае еврейския закон.”

„За това ви казвам, че мнозина чужденци, като този стотник ще дойдат от изток и запад, тоест от целия свят, и ще влязат при Авраам в Небесното царство.” Както и стана. Защото след Христовото възнесение безброй елини повярваха в Христа и влязоха в Небесното царство. А синовете на Небесното царство, тоест евреите, ще бъдат изпъдени за неверието си, защото не само не вярвали, но и хвърляли камъни по Христа и казвали, че яде и пие с грешници и има бяс. А това, което Христос казал – че не намерил толкова голяма вяра дори сред израилтяните – го казал за Иаков, който имал по-голяма вяра и от Авраам, но пък не вярвал, че Бог е навсякъде, а мислел, че е само в неговата родина, за това, когато видял насън небесната слава, се уплашил и рекъл: Настина Господ е на това място, аз пък не знаех (Бит. 28:16). За това Христос похвалил стотника, който имал по-голяма вяра от Израиля (Иакова). Защото Иаков мислел, че Бог не е навсякъде, а стотникът осъзнавал и повярвал, че Бог е навсякъде, всичко вижда и всичко върши само с една дума. За това евреите ще бъдат изпъдени от Небесното царство и за неверието си ще бъдат осъдени на вечен (безкраен) огън, където е тъмнина и скърцане със зъби. След като казал това, Христос рекъл на стотника: „Иди си и, като си повярвал, че мога с една дума да излекувам слугата ти, нека ти бъде.” И като си отишъл, намерил слугата си здрав. Но Христос не само изцерил слугата му, но и укрепил стотника във вярата и проявил голямата Си сила и милост, които винаги проявява и към нас.

 

ПОУЧEНИE

Благочестиви християни, днешният евангелски стотник ни показва много душеполезен пример. Като повярвал, че Христос е истинският Бог, той разбрал с колко голяма чистота трябва да се приближи до Него, защото, като помислил за греховете си и като видял, че не е достоен да приеме Христа в къщата си, макар и да бил големец, не се засрамил, а насред Капернаум пред целия народ с вяра и смирение казал на Христа, че не е достоен да влезе в къщата му, когато Христос искал да отиде у дома му. О, Божествен глас и права истина! Вижте как той мислел, че не е достоен, и не смеел да приеме Христа в къщата си, а ние ежедневно слушаме апостол Павел да казва: „Който яде този хляб и пие тази чаша недостойно, е виновен за вечна мъка” (ср. 1 Кор. 11:29), и пак се причастяваме недостойни. Чуйте как стотникът изповядва своето недостойнство пред целия народ, а ние, без да покажем греховете и недостойнството си пред духовника, без страх се причастяваме недостойни. И защо става така? Не поради нещо друго, а защото не размишляваме за греховете си и за тайната, която приемаме. Струва ни се, че приемаме обикновен хляб и вино, но Божието слово ясно ни уверява, че това не е обикновен хляб и вино, а е Тялото и Кръвта Христова. Защото Сам Христос, когато установи тайнството свето Причастие, взе хляб пред апостолите, благослови го, разчупи го, даде им и каза: „Вземете, яжте, това е Моето тяло”, и като им подаде чашата, каза: „Вземете и пийте от нея всички, това е моята кръв” (вж. Мат. 26:26, Марк 14:22, Лука 22:19, 1 Кор.11:24). И поради това, че светото Причастие е Тялото и Кръвта Христова, за това не бива да се причастяваме грешни и недостойни, а трябва да бъдем чисти и свети, както казва и самият свещеник, който служи на това тайнство: „Сватая святим”, тоест казва: „Светата тайна е за свети хора”. Апостол Павел казва: „Който се причастява недостойно, приема смърт, а не причастие” (ср. 1 Кор. 11:29). А Христос казва, че който не яде Неговото Тяло и не пие Неговата Кръв, тоест, който не взема свето Причастие, не ще влезе в Небесното царство (вж. Иоан 6:53). Но да размислим сега кой от нас е безгрешен и достоен? Настина никой. Ами щом като е така, какво да правим? Ако се причастяваме недостойни, влизаме в още по-голям грях, ако ли пък не се причастим, ще бъдем осъдени на вечна мъка. Как да постъпим сега, като е тясно и от двете страни? Но ако погледнем в Божието Писание, ще намерим доста лесен начин. Апостол Павел казва: „Когато човек иска да се причасти, първо да изпита себе си” (вж. 1 Кор. 11:28), тоест съвестта си и греховете си, и ако види, че е недостоен и пълен с грехове, да се покае като цар Давид и Манасия, да остави греховете си като Закхей и Матей, да отиде при духовник да изповяда греховете си, като блудницата и разбойника, и като се зарече вече да не ги извършва и се въздържи, тогава се очиства от греховете си и става достоен за свето Причастие, както казва Давид: „Не скрих беззаконието си, изповядах го пред Господа и Той ми прости” (ср. Пс. 31:5). Трябва само да се покаем, като Давид, да пролеем сълзи за греховете си, като Петър и да измием греховете си с покаяние, пост, молитви и милостиня, и тогава Бог съвсем скоро ни удостоява да приемем свето Причастие, около което Божиите ангели стоят със страх. Защото Бог, като види нашата вяра, надежда и чисто покаяние, Сам ни прави достойни за свето Причастие, което освещава и тялото, и душата, съединява ни с Бога, прави ни страшни за дявола, приятни за ангелите и синове на Бога, Комуто слава във вечните векове, амин.           

 

Из „Софроние“ на епископ Софроний Врачански

 

 ВИЖТЕ ОЩЕ

Отстъплението от вярата наречено "нов стил"

ЗА СЪКРАЩАВАНЕТО НА ЛИТУРГИИТЕ, ТАЙНСТВАТА И ТРЕБИТЕ В НОВОСТИЛНАТА ЦЪРКВА

ЗА ПРЕМАХВАНЕТО НА ОГЛАШЕНИЕТО

ЗАЩО БОГ НИ ИЗОСТАВИ

ЗА КОРЕНА НА ЗЛОТО, ЗА НАЧАЛОТО НА ОТСТЪПЛЕНИЕТО НА РОДНАТА НИ „ЦЪРКВА“, ЗА БЪЛГАРСКАТА СХИЗМА

Театърът на антихриста

ИСТИНАТА ЗА НАШИЯ НАРОД

Християнството на българите и техните владетели

ИДЕЯТА "ПРАВОСЛАВНИ БУДИТЕЛИ"

Православна ли е демокрацията

Народе, народе...

Защо се премахва вероучението

За старостилния икуменизъм

КОЙ СТОИ ЗАД ОТСТЪПЛЕНИЕТО

ДИСЕКЦИЯ НА ЧОВЕКООМРАЗАТА

ПАСТИРСКО ОКРЪЖНО ПОСЛАНИЕ ПРОТИВ МАСОНСТВОТО

Против юдомасонството

Изповедание на вярата

КЪДЕ СЕ Е СЪХРАНИЛО ПРАВОСЛАВИЕТО

 ↑